Według Fundacji Patienty Safety Movement (PSMF) co trzecia przyczyna zgonu w USA spowodowana jest błędami medycznymi. Przed pandemią COVID-19 codziennie na całym świecie umierało ponad 8,2 tys. pacjentów z powodu błędów, których można było uniknąć. Tylko 45,9% badanych czuje, że ma kontrolę nad swoim zdrowiem.
Celem Fundacji Patient Safety Movement (PSMF), międzynarodowej organizacji non-profit, jest aby żaden pacjent nie ucierpiał z powodu błędów medycznych. Jak wskazują badania regularnie przeprowadzania przez PSMF co roku w USA umiera ponad 200 tys. osób z powodu błędów medycznych, a ponad trzy miliony zmaga się z konsekwencjami zdrowotnymi.
Jak również wynika z badania PSMF pacjenci mają coraz mniejsze poczucie kontroli nad tym, co dzieje się z ich zdrowiem, aż 58% obawia się błędów medycznych po każdej wizycie lub od czasu do czasu. Najwięcej trudności badani zaobserwowali w:
- problemach z komunikacją między pracownikami służby zdrowia,
- problemach z wystawieniem prawidłowej diagnozy.
Błędy medyczne w Polsce
Instytut Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego przeprowadził badania, z których wynika, że każdego roku w Polsce z powodów błędów medycznych umiera od 7 do 23 tys. pacjentów.
Z kolei według CBOŚ:
- 33% Polaków doświadczyło błędów lekarskich,
- 15% deklaruje, że ofiarą błędów lekarskich padły ich dzieci,
- 19% często lub zawsze po konsultacji z lekarzem stara się uzyskać opinię innego lekarza.
Polska zajmuje 32. miejsce w Europie w rankingu ochrony zdrowia, gdzie przyznaje się punkty za jakość ochrony zdrowia: dostęp do lekarza pierwszego kontaktu, czas oczekiwania na planowaną operację i dostępność leczenia raka. Wskaźnik przeżywalności pacjentów onkologicznych plasuje nas niestety w ostatniej piątce w Europie – gorsza sytuacja jest tylko w Rumunii.
Symulacja medyczna to mniej błędów medycznych
Symulacja medyczna umożliwia naukę procedur medycznych i przeprowadzanie przypadków klinicznych bez narażania pacjenta na ryzyko wystąpienia błędów medycznych, a uczących się na stres. Szkolenia oparte na symulacji medycznej pozwalają studentom, lekarzom, pielęgniarkom, ratownikom medycznym na integrację wiedzy teoretycznej z doświadczeniem klinicznym. Dzięki tym szkoleniom studenci mogą poznać i leczyć różne przypadki oraz patologie, z którymi spotykają się potem w pracy w szpitalu lub innych placówkach medycznych.
Symulacja medyczna to także niezwykłe narzędzie dla doświadczonych lekarzy, którzy mogą poznawać wirtualnie lub na symulatorach bardzo wiele przypadków, by potem w pracy umieć je diagnozować i odpowiednio leczyć.
Korzyści płynące ze wykorzystania symulacji medycznej*:
- Zwiększenie kontroli dokładności wykonywanych czynności
- Użycie prawdziwego sprzętu medycznego w warunkach symulowanych
- Ćwiczenia praktyczne procedur inwazyjnych
- Ciągłe powtarzanie praktycznych umiejętności oraz ich ocena i analiza
Umożliwienie popełniania błędów oraz ukazania ich konsekwencji w warunkach symulowanych - Unikanie zagrożenia dla pacjentów i osób uczących się
- Redukcja niepożądanych zakłóceń w trakcie prowadzenia ćwiczenia, jakie mogą pojawić się w szpitalu czy poradni
- Ten sam scenariusz może być przeprowadzony dla wielu studentów, dzięki czemu osiągamy standaryzację kształcenia
- Planowanie edukacji klinicznej w oparciu o potrzeby uczniów i program nauczania, a nie dostępność pacjentów
- Ekspozycja na rzadkie i skomplikowane sytuacje kliniczne
- Wyciąganie wniosków oraz podsumowanie natychmiast po zakończonej sesji podczas debriefingu
- Możliwość stworzenia scenariuszy szkoleniowych, które są bardzo zbliżone do sytuacji rzeczywistych, dzięki czemu student z łatwością może w przyszłości przenieść uzyskane doświadczenia ze szkolenia z warunków teoretycznych do rzeczywistej sytuacji
- Walidacja norm, standardów i procedur, według których ocenia się wyniki uczniów
- Możliwość diagnozowania potrzeb edukacyjnych na podstawie uzyskanych ocen
* Źródło: „Symulacja medyczna jako profesjonalne narzędzie wpływające na bezpieczeństwo pacjenta wykorzystywane w procesie nauczania”, Michael Czekajlo, Marek Dąbrowski, Agata Dąbrowska2, Kamil Torres4, Anna Torres, Magdalena Witt, Łukasz Gąsiorowski, Magdalena Szukała