0
Newsletter

Bądź na bieżąco z rynkiem symulacji medycznej w Polsce i na świecie

Wróć do listy artykułów

58% pacjentów obawia się błędów medycznych

27.09.2021
Nauka symulacji medycznej
błędy medyczne

Według Fundacji Patienty Safety Movement (PSMF) co trzecia przyczyna zgonu w USA spowodowana jest błędami medycznymi. Przed pandemią COVID-19 codziennie na całym świecie umierało ponad 8,2 tys. pacjentów z powodu błędów, których można było uniknąć. Tylko 45,9% badanych czuje, że ma kontrolę nad swoim zdrowiem.

Celem Fundacji Patient Safety Movement (PSMF), międzynarodowej organizacji non-profit, jest aby żaden pacjent nie ucierpiał z powodu błędów medycznych. Jak wskazują badania regularnie przeprowadzania przez PSMF co roku w USA umiera ponad 200 tys. osób z powodu błędów medycznych, a ponad trzy miliony zmaga się z konsekwencjami zdrowotnymi.

Jak również wynika z badania PSMF pacjenci mają coraz mniejsze poczucie kontroli nad tym, co dzieje się z ich zdrowiem, aż 58% obawia się błędów medycznych po każdej wizycie lub od czasu do czasu. Najwięcej trudności badani zaobserwowali w:

  • problemach z komunikacją między pracownikami służby zdrowia,
  • problemach z wystawieniem prawidłowej diagnozy.

 

Błędy medyczne w Polsce

Instytut Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego przeprowadził badania, z których wynika, że każdego roku w Polsce z powodów błędów medycznych umiera od 7 do 23 tys. pacjentów.

Z kolei według CBOŚ:

  • 33% Polaków doświadczyło błędów lekarskich,
  • 15% deklaruje, że ofiarą błędów lekarskich padły ich dzieci,
  • 19% często lub zawsze po konsultacji z lekarzem stara się uzyskać opinię innego lekarza.

 

Polska zajmuje 32. miejsce w Europie w rankingu ochrony zdrowia, gdzie przyznaje się punkty za jakość ochrony zdrowia: dostęp do lekarza pierwszego kontaktu, czas oczekiwania na planowaną operację i dostępność leczenia raka. Wskaźnik przeżywalności pacjentów onkologicznych plasuje nas niestety w ostatniej piątce w Europie – gorsza sytuacja jest tylko w Rumunii.

 

Symulacja medyczna to mniej błędów medycznych

Symulacja medyczna umożliwia naukę procedur medycznych i przeprowadzanie przypadków klinicznych bez narażania pacjenta na ryzyko wystąpienia błędów medycznych, a uczących się na stres. Szkolenia oparte na symulacji medycznej pozwalają studentom, lekarzom, pielęgniarkom, ratownikom medycznym na integrację wiedzy teoretycznej z doświadczeniem klinicznym. Dzięki tym szkoleniom studenci mogą poznać i leczyć różne przypadki oraz patologie, z którymi spotykają się potem w pracy w szpitalu lub innych placówkach medycznych.

Symulacja medyczna to także niezwykłe narzędzie dla doświadczonych lekarzy, którzy mogą poznawać wirtualnie lub na symulatorach bardzo wiele przypadków, by potem w pracy umieć je diagnozować i odpowiednio leczyć.

Korzyści płynące ze wykorzystania symulacji medycznej*:

  • Zwiększenie kontroli dokładności wykonywanych czynności
  • Użycie prawdziwego sprzętu medycznego w warunkach symulowanych
  • Ćwiczenia praktyczne procedur inwazyjnych
  • Ciągłe powtarzanie praktycznych umiejętności oraz ich ocena i analiza
    Umożliwienie popełniania błędów oraz ukazania ich konsekwencji w warunkach symulowanych
  • Unikanie zagrożenia dla pacjentów i osób uczących się
  • Redukcja niepożądanych zakłóceń w trakcie prowadzenia ćwiczenia, jakie mogą pojawić się w szpitalu czy poradni
  • Ten sam scenariusz może być przeprowadzony dla wielu studentów, dzięki czemu osiągamy standaryzację kształcenia
  • Planowanie edukacji klinicznej w oparciu o potrzeby uczniów i program nauczania, a nie dostępność pacjentów
  • Ekspozycja na rzadkie i skomplikowane sytuacje kliniczne
  • Wyciąganie wniosków oraz podsumowanie natychmiast po zakończonej sesji podczas debriefingu
  • Możliwość stworzenia scenariuszy szkoleniowych, które są bardzo zbliżone do sytuacji rzeczywistych, dzięki czemu student z łatwością może w przyszłości przenieść uzyskane doświadczenia ze szkolenia z warunków teoretycznych do rzeczywistej sytuacji
  • Walidacja norm, standardów i procedur, według których ocenia się wyniki uczniów
  • Możliwość diagnozowania potrzeb edukacyjnych na podstawie uzyskanych ocen

* Źródło: „Symulacja medyczna jako profesjonalne narzędzie wpływające na bezpieczeństwo pacjenta wykorzystywane w procesie nauczania”, Michael Czekajlo, Marek Dąbrowski, Agata Dąbrowska2, Kamil Torres4, Anna Torres, Magdalena Witt, Łukasz Gąsiorowski, Magdalena Szukała