Surgical Science oraz Greater Stockholm Veterinary Care Foundation wspólnie pracują nad zaprojektowaniem i budową symulatora wirtualnej rzeczywistości do szkolenia weterynaryjnego w zakresie wykonywania laparoskopowych operacji u psów (a dokładnie procedury sterylizacji suki). Odd Viking Höglund, lekarz weterynarii i doradca medyczny Fundacji, niedawno wprowadził nowy symulator podczas swoich zajęć na Uniwersytecie Rolniczym w Uppsali w Szwecji.
Opowiedz nam trochę o tym, jak zaangażowałeś się w ten projekt.
Odd Viking Höglund: Uczestniczę w konferencjach poświęconych chirurgii medycznej od wielu lat, więc byłem już świadomy istnienia symulatorów Surgical Science do nauki wykonywania różnych procedur chirurgicznych. Fascynujące dla mnie jest obserwowanie, jak rozwija się zaawansowanie technologicznie tych symulatorów. Często zastanawiałem się nad potencjałem wprowadzenia tych technik w mojej pracy jako wykładowca na studiach weterynaryjnych. I niespodziewanie wydarzył się ciekawy zbieg okoliczności. Kolega pracujący w Greater Stockholm Veterinary Care Foundation również miał podobne spostrzeżenia co ja, a dodatkowo Fundacja zgodziła się sfinansować początek projektu, czyli zaprojektowanie i stworzenie pierwszego symulatora dedykowanego zabiegowi sterylizacji suk. Fascynujące jest móc zobaczyć, jak teoria przekształca się w rzeczywistość.
Jakie wyzwania związane z szkoleniem studentów weterynarii pomaga rozwiązać nauka oparta na symulacji medycznej?
OVH: Przed przystąpieniem do operacji na żywych zwierzętach studenci zdobywają dużo wiedzy teoretycznej. Przygotowujemy ich do operacji, ucząc podstawowych umiejętności szycia i upewniamy się, że są zaznajomieni ze sprzętem chirurgicznym. Następnie wprowadza się manekiny i zwłoki, gdzie uczą się, jak otworzyć jamę brzuszną i przeprowadzić procedurę sterylizacji.
Symulatory rewolucjonizują proces szkolenia, ponieważ dają nieograniczone możliwości treningu. Jednym z największych korzyści jest to, że oprócz rozwijania umiejętności i zręczności studenta, symulatory dają im pewność siebie. Pierwszy raz, gdy masz do czynienia z żywym zwierzęciem, może być to niezwykle stresujące doświadczenie. Nauka na symulatorach to fantastyczny sposób na zmniejszenie lęku i poprawę komfortu psychicznego studentów oraz niedoświadczonych praktyków, zapewniając im komfortowe środowisko do nauki.
Jak symulator zaprojektowany do nauki wykonywania zabiegów na ludziach wyewoluował w symulator weterynaryjny?
OVH: Technologia opracowana przez Surgical Science do nauki wykonywania zabiegów u ludzi posiadała już wcześniej moduły, które można wykorzystywać do szkoleń weterynaryjnych. Lap Mentor posiada moduły pełnej procedury cholecystektomii oraz appendektomii. Dają one naszym studentom możliwość rozwinięcia ich umiejętności chirurgicznych. Nowy moduł laparoskopowej sterylizacji suk musieliśmy stworzyć jednak zupełne od początku – w wirtualnym środowisku z dokładnym odwzorowaniem anatomii psa. W tym celu blisko współpracowaliśmy z zespołem Surgical Science, dostarczając im obrazy i filmy z żywych operacji na psach. Pozwoliło to im zaprojektować oprogramowanie i stworzyć niemal doskonałe odwzorowania anatomii psa w środowisku symulacyjnym. Zaprosiliśmy również programistów, aby obserwowali naszą pracę, zarówno podczas żywych operacji, jak i przy ćwiczeń na zwłokach. Daliśmy im szansę nie tylko zobaczenia całego procesu, ale także jego odczucia. Unikalne symulatory Surgical Science dostarczają odczuć haptycznych, więc użytkownicy mogą odczuwać opór tkanek na narzędziach, co sprawia, że doświadczenie jest jak najbardziej realistyczne.
Dotychczasowy program skupiał się na nauce wykonywania zabiegu laparoskopii u psów. Jakie są korzyści tego rodzaju operacji dla psów?
OVH: Istnieje wiele badań, które pokazują, że zwierzęta szybciej dochodzą do zdrowia po laparoskopowych operacjach, które minimalizują reakcję stresową psa na operację, określaną jako „stres chirurgiczny”. Nasi studenci nigdy nie mieli naprawdę szansy na praktykowanie tego rodzaju zabiegów wcześniej. Praca z zwłokami jest ograniczona do otwartej chirurgii – i oczywiście mogą przeprowadzić operację tylko raz przy każdym przypadku. Operacja laparoskopowa jest mniej inwazyjna i często bardziej korzystna z punktu widzenia dobrostanu zwierząt. Nauka na symulatorach pozwoli studentom szybciej rozwijać swoje umiejętności i zapewnia właścicielom psów więcej możliwości wyboru specjalisty, ponieważ więcej weterynarzy zostanie przeszkolonych i będzie potrafiło wykonywać zabieg laparoskopii.
Jak twoi studenci zareagowali na nowy symulator?
OVH: Reakcja była bardzo pozytywna. Kiedy po raz pierwszy pokazałem symulatory moim studentom, od razu się nimi zainteresowali! Symulatory mierzą wszystko. Oceniają one twoje postępy w nauce i zapewniają możliwości doskonalenia. Ten”gameing” doświadczenia akademickiego czyni go niezwykle dostępnym i angażującym. Praca na zwłokach zwierząt dalej będzie ważnym etapem przygotowania do zawodu lekarza-weterynarii. Pozwalają one studentom na zobaczenie z bliska prawdziwej anatomii zwierzęcia. Ta metoda nauki ma swoje ograniczenia – etyczne i praktyczne. Symulatory medyczne są niezastąpionym narzędziem pomagającym studentom rozwijać swoje umiejętności i zdobywać doświadczenie, a przede wszystkim pewność siebie, gdy zaczną pracować w prawdziwym środowisku operacyjnym.
Materiał powstał na podstawie wywiadu przeprowadzonego przez Surgical Science: https://surgicalscience.com/veterinary-training/