0
Newsletter

Bądź na bieżąco z rynkiem symulacji medycznej w Polsce i na świecie

Wróć do listy artykułów

Realizm w symulacjach pielęgniarskich kluczem do skutecznej edukacji

18.11.2024
Nauka symulacji medycznej

Edukacja na kierunku pielęgniarstwo sięga po zaawansowane symulacje, które mają za zadanie jak najlepiej odzwierciedlić realne warunki pracy, dlatego tak ważne jest zadbanie o jak największy realizm w czasie zajęć. Aby on wystąpił, należy zadbać o kilka aspektów. Od realizmu zajęć, zależy czy studentki i studenci w pełni zaangażują się w symulowane scenariusze.

Czym właściwie jest realizm w symulowanych scenariuszach?

Dr  Pam Jeffries, pielęgniarka i instruktorka symulacji medycznej, na portalu Healthy Simulation wyjaśnia “Realizm w symulacjach pozwala na odzwierciedlenie rzeczywistości bez ograniczeń wynikających z rzeczywistych warunków klinicznych. Kluczowym celem symulacji jest ułatwienie przejścia od zajęć teoretycznych do praktyki klinicznej. Scenariusze symulacyjne, które realistycznie oddają prawdziwe doświadczenia, pomagają studentkom i studentom pielęgniarstwa w zdobywaniu umiejętności w sposób profesjonalny i efektywny”.

Jak tłumaczy dr Jeffries  osiągnięcie wysokiego poziomu realizmu wymaga uwzględnienia kilku aspektów:

Realizmu środowiskowego  – Symulowane środowisko powinno jak najwierniej przypominać rzeczywiste warunki, np. oddział intensywnej terapii, czy izbę przyjęć. Ważne jest używanie prawdziwego lub wiernie odwzorowanego sprzętu, takiego jak defibrylatory, trenażery, modele anatomiczne, symulatory i fantomy.

Realizm psychologiczny – Wprowadzenie elementów takich jak dźwięki alarmów, zapachy czy symulacje sytuacji stresowych (np. opieka nad pacjentem po wypadku) pomaga studentkom i studentom doświadczyć emocji i presji towarzyszącej prawdziwej pracy pielęgniarskiej.

Realizm konceptualny – Scenariusze symulacyjne powinny być zgodne z obowiązującą wiedzą medyczną i uwzględniać realistyczne reakcje organizmu.

Dlaczego realizm jest tak ważny w czasie symulowanych zajęć?

Dr Jeffries wskazuje, że brak autentyczności w czasie zajęć opartych na symulacji może prowadzić do trudności w przenoszeniu umiejętności na praktykę kliniczną. Przykłady takie jak “udawanie mycia rąk” czy “symulowanie założenia rękawiczek” mogą wprowadzać studentów w błąd i osłabiać ich przygotowanie do prawdziwych wyzwań w pracy.

Realizm w symulacjach pielęgniarskich to nie tylko odtwarzanie rzeczywistości – to klucz do przygotowania studentek i studentów do pracy w wymagających warunkach klinicznych. Jak podkreśla Dr Pam Jeffries, odpowiednie zaprojektowane scenariusze i wykorzystanie dostępnych technologii (symulatorów, fantomów, trenażerów, wirtualnych pacjentów), umożliwia osiągnięcie celów edukacyjnych i zapewnienie najwyższej jakości nauczania. Dzięki symulacjom pielęgniarki i pielęgniarze wchodzą na rynek pracy z umiejętnościami, które mogą natychmiast wykorzystać w praktyce.