0
Newsletter

Bądź na bieżąco z rynkiem symulacji medycznej w Polsce i na świecie

Wróć do listy artykułów

Trening oparty na symulacji obniża wskaźniki błędów na sali operacyjnej

05.11.2024
Laparoskopia
laparoskopia symulacja medyczna

Jak wynika z badań przeprowadzonych w Szpitalu Karolinska w Szwecji rezydenci chirurgii, którzy przeszli trening oparty na symulacji medycznej, w porównaniu z grupą kontrolną nieszkoloną, popełniają znacząco mniej błędów. Trening z wykorzystaniem VR pozwala na naukę w komfortowych warunkach, bez stresu dla uczących się i ryzyka dla pacjentów. Rezydenci z grupy kontrolnej popełniali aż 3 razy więcej błędów.

Publikacja zatytułowana „Trening na symulatorze VR oparty na osiągnięciu odpowiednich umiejętności znacząco zmniejsza liczbę błędów wśród rezydentów podczas ich pierwszych 10 cholecystektomii laparoskopowych,” opublikowana w American Journal of Surgery, opisuje badanie analizujące wpływ treningu w wirtualnej rzeczywistości, bazującego na osiągnięciu odpowiednich umiejętności, na wskaźnik błędów wśród rezydentów podczas ich pierwszych 10 cholecystektomii laparoskopowych.

W badaniu przeprowadzonym w Szpitalu Karolinska profesor Gunnar Ahlberg i jego zespół sprawdzali, czy trening oparty na opanowaniu umiejętności na systemie LapSim poprawia obiektywnie wydajność podczas nauki cholecystektomii laparoskopowych (LC). Badacze podzielili rezydentów na dwie grupy: jedna grupa przeszła trening VR oparty na osiągnięciu odpowiedniego poziomu umiejętności, a druga nie uczestniczyła w takim treningu. Program treningowy miał na celu rozwój umiejętności chirurgicznych i zdobycie biegłości w symulowanych scenariuszach operacyjnych wiernie odwzorowujących sytuacje i ruchy narzędzi stosowanych w zabiegach laparoskopowych.

Bez szkolenia rezydenci popełniali 3 razy więcej błędów 

Badanie przyniosło znaczące wyniki, ukazując wyraźne zmniejszenie liczby błędów wśród rezydentów, którzy przeszli trening w VR. Co istotne, grupa treningowa osiągnęła lepsze wyniki podczas swoich pierwszych 10 cholecystektomii laparoskopowych na pacjentach w porównaniu do grupy kontrolnej. Odkrycie to podkreśliło potencjalne korzyści edukacyjne płynące z wirtualnej rzeczywistości, będąc ważnym krokiem w integracji wysokiej jakości symulacji w szkoleniach chirurgicznych.

Uczestnikom grupy symulacyjnej umożliwiono ćwiczenie w sesjach po 1 godzinie, przez tydzień, tak często, jak potrzebowali, aby osiągnąć poziom biegłości zdefiniowany przez grupę ekspertów (>300 procedur). Następnie wszyscy uczestnicy przeprowadzili swoje pierwsze 10 pełnych zabiegów LC pod nadzorem doświadczonego chirurga laparoskopowego w każdym z ośrodków. Operacje numer 1, 5 i 10 były oceniane anonimowo na podstawie nagrań wideo. Na podstawie listy 31 zdefiniowanych błędów (takich jak ekspozycja tkanki, przecięcie tkanki i klipsowanie, preparowanie itd.) recenzenci wideo ustalili, że rezydenci z grupy kontrolnej popełniali średnio 3 razy więcej błędów niż grupa przeszkolona na symulatorze.

Warto zauważyć, że program treningowy oparty był na indywidualnym podejściu, dostosowanym do potrzeb i poziomu umiejętności każdego rezydenta. Takie podejście personalizowane pozwalało uczestnikom rozwijać się w ich własnym tempie, skupiając się na obszarach, gdzie potrzebowali dodatkowej praktyki lub poprawy. Istotność tego podejścia znalazła również odzwierciedlenie w dużej różnorodności liczby sesji symulacyjnych potrzebnych do osiągnięcia biegłości w grupie treningowej, która wynosiła od 161 do 594 prób.

Wnioski z badania mają istotne znaczenie dla edukacji chirurgicznej i bezpieczeństwa pacjentów. Włączenie treningu w VR do programów szkoleniowych dla rezydentów chirurgii ma potencjał, aby poprawić ogólną jakość szkolenia i zmniejszyć liczbę błędów podczas kluczowych zabiegów chirurgicznych.

Ponadto, trening w wirtualnej rzeczywistości zapewnia kontrolowane środowisko, w którym rezydenci mogą popełniać błędy bez narażania bezpieczeństwa pacjentów. Błędy te stanowią cenną lekcję, pozwalając rezydentom zrozumieć konsekwencje ich działań i odpowiednio udoskonalić swoje techniki. Zapewniając bezpieczną przestrzeń do zdobywania umiejętności i korygowania błędów, trening w wirtualnej rzeczywistości promuje kulturę ciągłego doskonalenia w edukacji chirurgicznej.

Materiał powstał na podstawie ARTYKUŁU