Ultrasonografia płuc (LUS) to coraz częściej wykorzystywane narzędzie diagnostyczne, które umożliwia szybkie i nieinwazyjne ocenianie stanu pacjenta, szczególnie w przypadku chorób układu oddechowego. Dzięki swojej mobilności, niskim kosztom oraz wysokiej skuteczności diagnostycznej, LUS znajduje zastosowanie w różnych warunkach klinicznych, w tym w opiece podstawowej. Jednak wielu lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej (PCP) wciąż napotyka bariery w dostępie do odpowiedniego szkolenia.
W obliczu rosnącego znaczenia LUS istnieje potrzeba opracowania skutecznych, przystępnych programów szkoleniowych, które pozwolą lekarzom na rozwój umiejętności w tym zakresie. Niniejsze badanie koncentruje się na ocenie efektywności dwudniowego programu edukacyjnego z zakresu ultrasonografii płuc, przeprowadzonego w południowym Izraelu. Opracowany kurs miał na celu nie tylko przekazanie wiedzy teoretycznej, ale przede wszystkim rozwijanie praktycznych umiejętności i budowanie pewności w codziennym wykorzystaniu LUS w praktyce lekarskiej.
Artykuł prezentuje wyniki tego badania, podkreślając zmiany w umiejętnościach, pewności siebie i częstotliwości stosowania LUS przez lekarzy przed i po zakończeniu szkolenia. Ponadto analizuje potencjalne korzyści płynące z włączenia ultrasonografii płuc do rutynowej praktyki w podstawowej opiece zdrowotnej oraz wskazuje kierunki dalszego rozwoju i implementacji podobnych inicjatyw szkoleniowych.
Wprowadzenie
Badanie dotyczyło rozwijania umiejętności związanych z ultrasonografią płuc (LUS) u lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej (PCP). LUS zyskuje na popularności jako narzędzie diagnostyczne, szczególnie w kontekście nagłych stanów, ale wciąż istnieją bariery w dostępie do szkoleń. Celem badania było opracowanie i ocena skuteczności krótkiego kursu LUS.
Kurs został przeprowadzony w Centrum Symulacji Medycznej Uniwersytetu Ben Guriona w Izraelu. Aby przygotować się do warsztatów praktycznych, lekarze podstawowej opieki zdrowotnej (PCP) otrzymali sześć nagranych wykładów o łącznym czasie trwania pięciu i pół godziny. Dwa z tych wykładów dotyczyły ogólnych zasad korzystania z ultrasonografii point-of-care (POCUS) oraz technologii stosowanych w środowisku klinicznym. Pozostałe cztery koncentrowały się na zastosowaniu POCUS w diagnozowaniu patologii płucnych.
Warsztaty praktyczne odbywały się w małych grupach, liczących maksymalnie pięciu lekarzy. Podczas tych zajęć uczestnicy mieli możliwość ćwiczeń zarówno na symulatorze Simbionix U/S Mentor, jak i na modelach żywych pacjentów, wykorzystując inne urządzenie.
Rys. 1 Moduł płuc obejmuje zadania proceduralne i przypadki kliniczne dotyczące szkolenia w badaniu płuc. Moduł zawiera praktyczne zadania i przypadki, wraz z kompleksowymi pomocami edukacyjnymi. Zadania proceduralne to przeprowadzanie protokołów egzaminacyjnych krok po kroku (BLUE i F-LUS). LINK
Metody
Stworzono zintegrowany program szkoleniowy, łączący wykłady on-line, warsztaty praktyczne i indywidualne ćwiczenia. 50. lekarzy podstawowej opieki medycznej wzięło udział w kursie obejmującym m.in. analizę obrazów ultrasonograficznych oraz ćwiczenia z użyciem symulatorów i modeli pacjentów. Przed i po kursie przeprowadzono testy wiedzy, praktyczne sprawdziany umiejętności oraz ankiety oceniające postrzeganie i zastosowanie LUS w codziennej pracy.
Rezultaty
Po szkoleniu zaobserwowano znaczną poprawę umiejętności praktycznych (procent poprawnych wyników wzrósł z 6% do 76%, p<0,001) oraz zdolności do rozpoznawania obrazów prawidłowych i patologicznych (z 54% do 74%, p<0,001). Dziesięć tygodni po kursie liczba lekarzy regularnie korzystających z LUS wzrosła z 0% do 50%, a odsetek tych, którzy nie korzystali wcale, zmniejszył się z 72% do 26%. Wzrosła także pewność w korzystaniu z LUS (z 10% do 54%, p<0,001) i świadomość jego ograniczeń (z 27,5% do 84%, p<0,001).
Dyskusja
Wyniki wskazują, że dwudniowe, intensywne szkolenie skutecznie zwiększa kompetencje i komfort lekarzy podstawowej opieki medycznej w korzystaniu z LUS. Wcześniejsze badania również sugerowały, że nawet krótkie kursy mogą być skuteczne w nauczaniu ultrasonografii. Lekarze, którzy wzięli udział w badaniu, wyrazili poparcie dla włączenia takich szkoleń do programów edukacyjnych dla rezydentów. LUS pozwala lekarzom na szybsze i bardziej precyzyjne diagnozy w praktyce codziennej, co może istotnie usprawnić opiekę nad pacjentem.
Ograniczenia
Badanie miało kilka ograniczeń, w tym brak długoterminowej oceny wpływu szkolenia, mała liczba uczestników oraz wykorzystanie zdrowych modeli w ćwiczeniach praktycznych, co nie odzwierciedla w pełni rzeczywistych warunków klinicznych.
Wnioski
Krótkie, zintegrowane szkolenie LUS znacząco poprawia umiejętności i postawy lekarzy wobec ultrasonografii płuc, umożliwiając jej efektywną integrację w codziennej praktyce. Model ten może być zastosowany w innych regionach, aby poprawić dostępność i jakość diagnostyki chorób płuc w opiece podstawowej.
Zapoznaj się z WYNIKAMI BADAŃ