0
Newsletter

Bądź na bieżąco z rynkiem symulacji medycznej w Polsce i na świecie

Wróć do listy artykułów

Szkolenie z ultrasonografii płuc dla lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej. Wyniki badania

28.11.2024
Nauka symulacji medycznej

Ultrasonografia płuc (LUS) to coraz częściej wykorzystywane narzędzie diagnostyczne, które umożliwia szybkie i nieinwazyjne ocenianie stanu pacjenta, szczególnie w przypadku chorób układu oddechowego. Dzięki swojej mobilności, niskim kosztom oraz wysokiej skuteczności diagnostycznej, LUS znajduje zastosowanie w różnych warunkach klinicznych, w tym w opiece podstawowej. Jednak wielu lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej (PCP) wciąż napotyka bariery w dostępie do odpowiedniego szkolenia.

W obliczu rosnącego znaczenia LUS istnieje potrzeba opracowania skutecznych, przystępnych programów szkoleniowych, które pozwolą lekarzom na rozwój umiejętności w tym zakresie. Niniejsze badanie koncentruje się na ocenie efektywności dwudniowego programu edukacyjnego z zakresu ultrasonografii płuc, przeprowadzonego w południowym Izraelu. Opracowany kurs miał na celu nie tylko przekazanie wiedzy teoretycznej, ale przede wszystkim rozwijanie praktycznych umiejętności i budowanie pewności w codziennym wykorzystaniu LUS w praktyce lekarskiej.

Artykuł prezentuje wyniki tego badania, podkreślając zmiany w umiejętnościach, pewności siebie i częstotliwości stosowania LUS przez lekarzy przed i po zakończeniu szkolenia. Ponadto analizuje potencjalne korzyści płynące z włączenia ultrasonografii płuc do rutynowej praktyki w podstawowej opiece zdrowotnej oraz wskazuje kierunki dalszego rozwoju i implementacji podobnych inicjatyw szkoleniowych.

Wprowadzenie
Badanie dotyczyło rozwijania umiejętności związanych z ultrasonografią płuc (LUS) u lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej (PCP). LUS zyskuje na popularności jako narzędzie diagnostyczne, szczególnie w kontekście nagłych stanów, ale wciąż istnieją bariery w dostępie do szkoleń. Celem badania było opracowanie i ocena skuteczności krótkiego kursu LUS.

Kurs został przeprowadzony w Centrum Symulacji Medycznej Uniwersytetu Ben Guriona w Izraelu. Aby przygotować się do warsztatów praktycznych, lekarze podstawowej opieki zdrowotnej (PCP) otrzymali sześć nagranych wykładów o łącznym czasie trwania pięciu i pół godziny. Dwa z tych wykładów dotyczyły ogólnych zasad korzystania z ultrasonografii point-of-care (POCUS) oraz technologii stosowanych w środowisku klinicznym. Pozostałe cztery koncentrowały się na zastosowaniu POCUS w diagnozowaniu patologii płucnych.

Warsztaty praktyczne odbywały się w małych grupach, liczących maksymalnie pięciu lekarzy. Podczas tych zajęć uczestnicy mieli możliwość ćwiczeń zarówno na symulatorze  Simbionix U/S Mentor, jak i na modelach żywych pacjentów, wykorzystując inne urządzenie.

 

figure 2

Rys. 1 Moduł płuc obej­muje zada­nia pro­ce­du­ralne i przy­padki kli­niczne doty­czące szko­le­nia w bada­niu płuc. Moduł zawiera prak­tyczne zada­nia i przy­padki, wraz z kom­plek­so­wymi pomo­cami edu­ka­cyj­nymi. Zada­nia pro­ce­du­ralne to prze­pro­wa­dza­nie pro­to­ko­łów egza­mi­na­cyj­nych krok po kroku (BLUE i F-LUS). LINK

 

Metody
Stworzono zintegrowany program szkoleniowy, łączący wykłady on-line, warsztaty praktyczne i indywidualne ćwiczenia. 50. lekarzy podstawowej opieki medycznej wzięło udział w kursie obejmującym m.in. analizę obrazów ultrasonograficznych oraz ćwiczenia z użyciem symulatorów i modeli pacjentów. Przed i po kursie przeprowadzono testy wiedzy, praktyczne sprawdziany umiejętności oraz ankiety oceniające postrzeganie i zastosowanie LUS w codziennej pracy.

Rezultaty
Po szkoleniu zaobserwowano znaczną poprawę umiejętności praktycznych (procent poprawnych wyników wzrósł z 6% do 76%, p<0,001) oraz zdolności do rozpoznawania obrazów prawidłowych i patologicznych (z 54% do 74%, p<0,001). Dziesięć tygodni po kursie liczba lekarzy regularnie korzystających z LUS wzrosła z 0% do 50%, a odsetek tych, którzy nie korzystali wcale, zmniejszył się z 72% do 26%. Wzrosła także pewność w korzystaniu z LUS (z 10% do 54%, p<0,001) i świadomość jego ograniczeń (z 27,5% do 84%, p<0,001).

Dyskusja
Wyniki wskazują, że dwudniowe, intensywne szkolenie skutecznie zwiększa kompetencje i komfort lekarzy podstawowej opieki medycznej w korzystaniu z LUS. Wcześniejsze badania również sugerowały, że nawet krótkie kursy mogą być skuteczne w nauczaniu ultrasonografii. Lekarze, którzy wzięli udział w badaniu, wyrazili poparcie dla włączenia takich szkoleń do programów edukacyjnych dla rezydentów. LUS pozwala lekarzom na szybsze i bardziej precyzyjne diagnozy w praktyce codziennej, co może istotnie usprawnić opiekę nad pacjentem.

Ograniczenia
Badanie miało kilka ograniczeń, w tym brak długoterminowej oceny wpływu szkolenia, mała liczba uczestników oraz wykorzystanie zdrowych modeli w ćwiczeniach praktycznych, co nie odzwierciedla w pełni rzeczywistych warunków klinicznych.

Wnioski
Krótkie, zintegrowane szkolenie LUS znacząco poprawia umiejętności i postawy lekarzy wobec ultrasonografii płuc, umożliwiając jej efektywną integrację w codziennej praktyce. Model ten może być zastosowany w innych regionach, aby poprawić dostępność i jakość diagnostyki chorób płuc w opiece podstawowej.

Zapoznaj się z WYNIKAMI BADAŃ