Newsletter

Bądź na bieżąco z rynkiem symulacji medycznej w Polsce i na świecie

Wróć do listy artykułów

Czy szkolenia symulacyjne mogą zmniejszyć liczbę błędów medycznych wśród ginekologów?

22.10.2021
Nauka symulacji medycznej
szkolenia dla ginekologów

Zespół pięciu specjalistów z Women’s Hospital na Harvardzie próbował znaleźć odpowiedź na pytanie: Czy szkolenia z symulacji medycznej mogą zmniejszyć liczbę błędów medycznych wśród ginekologów-położników? Dane porównują wskaźniki przed i po uczestnictwie w szkoleniu symulacyjnym. Poznajmy wyniki badania.

Głównym autorem badania jest dr n.med. Adam Schaffer, adiunkt na Uniwersytecie Medycznym w Brigham i na Women’s Hospital na Harvardzie. Jednym z wyzwań, które już na początku stanęły przed zespołem badawczym, było jak zmierzyć skuteczność badania? Niejednokrotnie oceny programów symulacyjnych bazowały na opiniach uczestników, którzy opierali się na swoich odczuciach, czy szkolenie było wartościowe, a ich umiejętności poprawiły się. Dr Adam Schaffer wraz z zespołem przyjął jednak inne kryterium oceny – czy szkolenia symulacyjne przyczyniają się do zmniejszenia liczby błędów medycznych wśród ginekologów-położników, a w rezultacie czy symulacja medyczna rzeczywiście wpływa na poprawę opieki nad pacjentami.

W badaniu wzięło udział 292 ginekologów-położników, którzy uczestniczyli w jednej lub w więcej sesji symulacyjnych od 2002 do 2019 r. Badano liczbę błędów medycznych 2 lata przed rozpoczęciem szkoleń symulacyjnych, w trakcie szkoleń jak i 2 lata po ich ukończeniu. Wyniki obejmowały kwoty wypłaty odszkodowań i ciężkość obrażeń.

Wyniki

Wskaźniki roszczeń z tytułu błędów w sztuce lekarskiej były znacznie niższe po odbyciu sesji symulacyjnych dla całego okresu badania (11,2 vs 5,7 roszczeń na 100 lat polisy lekarza; P<.001) jak i 2 lata później po odbyciu sesji symulacyjnych (9,2 vs 5,4 roszczeń na 100 lat polisy lekarza; P=.043). Uczestnictwo w więcej niż jednej sesji symulacyjnej wiązało się z większą redukcją wskaźników roszczeń. Wskaźnik roszczeń po szkoleniach dla lekarzy, którzy uczestniczyli w jednej, dwóch, trzech lub więcej sesjach symulacyjnych wynosił odpowiednio 6,3, 2,1 i 1,3 roszczenia na 100 lat polisy lekarza (P<,001).

W 72% przypadkach błędy medyczne wynikają z problemów komunikacyjnych

Wyniki badania są optymistyczne. Udział w szkoleniu symulacyjnym wiąże się ze spadkiem liczby roszczeń z tytułu błędów w sztuce lekarskiej. Im więcej sesji symulacyjnych, tym większa redukcja wskaźników roszczeń. Większość błędów medycznych, jak podaje główny autor badania, wynika z nieskutecznej komunikacji i pracy zespołowej. Z kolei jak podaje raport „Join Commission” aż w 72% przypadkach błędy medyczne wynikają z problemów komunikacyjnych. A w 55% przypadkach spowodowane są brakiem umiejętności pracy zespołowej, dysfunkcyjną hierarchią w szpitalach i brakami w kulturze organizacyjnej. Tego typu umiejętności były wzmacniane właśnie podczas szkoleń symulacyjnych.

Wiele sesji symulacyjnych, które opisano w badaniu, obejmowało stosunkowo rzadkie scenariusze kliniczne o wysokim stopniu trudności. Wymagały one od szkolących się natychmiastowej reakcji, skutecznej współpracy i bardzo dobrej komunikacji w zespole. Zaobserwowano znaczącą poprawę umiejętności ważnych dla poprawy bezpieczeństwa pacjentów.

Spodobał Ci się nasz artykuł? Chcesz być na bieżąco z rynkiem symulacji medycznej? Zapisz się na nasz NEWSLETTER.

Źródło:

https://journals.lww.com/greenjournal/Abstract/2021/08000/Association_of_Simulation_Training_With_Rates_of.11.aspx