Codzienna praca lekarzy, pielęgniarek i ratowników medycznych wiąże się z koniecznością przekazywania pacjentom i ich rodzinom niepomyślnych diagnoz. Dla przekazujących informację związane jest to z przeżywaniem trudnych emocji – poczucia beznadziei, bezsilności, a czasem z powodu braku umiejętności, czy odpowiedniego przeszkolenia, z wycofaniem i dystansem.
To, czego każda ze stron potrzebuje, to informacji przekazanej w empatyczny sposób. SPIKES w tym pomaga. W 6 etapach pokazuje jak to zrobić:
𝐒 𝐒𝐞𝐭𝐭𝐢𝐧𝐠 𝐒𝐭𝐨𝐬𝐨𝐰𝐧𝐞 𝐨𝐭𝐨𝐜𝐳𝐞𝐧𝐢𝐞
Zorganizuj odpowiednie miejsce i czas spotkania z pacjentem. Należy postarać się, aby wybrana przestrzeń dawała poczucie intymności (osobne pomieszczenie lub wydzielenie miejsca na sali za pomocą parawanu), żeby
nikt nie wchodził w czasie planowanej rozmowy.
Pomocne słowa:
Proszę usiąść.
Czy chciałby pan, aby ktoś towarzyszył panu podczas tej rozmowy?
𝐏 𝐏𝐞𝐫𝐜𝐞𝐩𝐭𝐢𝐨𝐧 𝐏𝐨𝐳𝐧𝐚𝐧𝐢𝐞 𝐬𝐭𝐚𝐧𝐮 𝐰𝐢𝐞𝐝𝐳𝐲 𝐜𝐡𝐨𝐫𝐞𝐠𝐨
Przed przekazaniem kluczowej informacji dowiedz się, co chory wie o swojej sytuacji. Należy pozwolić choremu na swobodne wypowiadanie się, możliwie bez przerywania.
Pomocne słowa:
Co sądzi pan o swoim stanie zdrowia?
𝐈 𝐈𝐧𝐯𝐢𝐭𝐚𝐭𝐢𝐨𝐧 𝐙𝐚𝐩𝐫𝐨𝐬𝐳𝐞𝐧𝐢𝐞 𝐝𝐨 𝐫𝐨𝐳𝐦𝐨𝐰𝐲
Ten etap pozwoli Ci na dowiedzenie się, ile pacjent informacji może i potrzebuje przyjąć na temat swojej choroby. Możliwe, że pacjent będzie potrzebował, aby przekazać niepomyślne rokowania rodzinie.
Pomocne słowa:
Czy potrzebuje pan bardziej szczegółowych informacji?
Czy chciałby pan, abym przedstawił panu szczegółowe wyniki badań?
𝐊 𝐊𝐧𝐨𝐰𝐥𝐞𝐝𝐠𝐞 𝐏𝐫𝐳𝐞𝐤𝐚𝐳𝐚𝐧𝐢𝐞 𝐢𝐧𝐟𝐨𝐫𝐦𝐚𝐜𝐣𝐢
Kiedy już zorientujesz się, ile na temat swojej choroby wie pacjent, zaczynasz przekazywać pierwsze informacje o niepomyślnym rokowaniu. Czekamy, jak chory zareaguje, czy zaprasza nas do dalszej rozmowy. Jak nie zaprasza, nie kontynuujemy. Możliwe, że te informacje należy przekazać rodzinie lub pacjent jest w zbyt dużym szoku lub wyparciu.
Pomocne słowa:
Niestety, wyniki pana badań nie są najlepsze.
Czy wyraziłem się w sposób zrozumiały?
Czy chce pan, abym powtórzył jakieś kwestie?
𝐄 𝐄𝐦𝐨𝐭𝐢𝐨𝐧𝐬 𝐚𝐧𝐝 𝐄𝐦𝐩𝐚𝐭𝐡𝐲 𝐄𝐦𝐨𝐜𝐣𝐞 𝐢 𝐞𝐦𝐩𝐚𝐭𝐢𝐚
Pozwól pacjentowi na wyrażenie trudnych emocji. Nie przerywaj mu, nie oceniaj, nie umniejszaj tego, czego doświadcza. Pokaż empatię.
Pomocne słowa:
Co najbardziej pana martwi?
Żałuję, że nie mam dla pana lepszych informacji.
𝐒 𝐒𝐭𝐫𝐚𝐭𝐞𝐠𝐲 𝐚𝐧𝐝 𝐒𝐮𝐦𝐦𝐚𝐫𝐲 𝐏𝐥𝐚𝐧 𝐝𝐳𝐢𝐚ł𝐚𝐧𝐢𝐚 𝐢 𝐩𝐨𝐝𝐬𝐮𝐦𝐨𝐰𝐚𝐧𝐢𝐞
Podsumuj rozmowę i przekaż informację (krótko i jasno, ponieważ pacjent może być w szoku) nt. dalszych etapów leczenia.
Pomocne słowa:
Umówiłem pana z onkologiem, który szczegółowo przedstawi plan leczenia.