Newsletter

Bądź na bieżąco z rynkiem symulacji medycznej w Polsce i na świecie

Wróć do listy artykułów

Czy szkolenia z symulacji medycznej pomogą polskiej chirurgii?

25.01.2021
Nauka symulacji medycznej
symulacja medyczna w chirurgii

W Polsce coraz mniej młodych lekarzy decyduje się na specjalizację chirurgiczną. 24% operatorów, mimo wieku emerytalnego, dalej wykonuje swój zawód, ale już wkrótce odejdą na emeryturę. Efekt jest taki, że już teraz pod względem liczby chirurgów w przeliczeniu na mieszkańca jesteśmy na jednym z ostatnich miejsc w Europie. Chirurgia przeżywa poważny kryzys. Czy jest szansa na jej uzdrowienie?

Jeszcze ok 10 lat temu chirurgia ogólna była jedną z najbardziej obleganych i prestiżowych specjalizacji, niestety teraz przeżywa poważny, kadrowy kryzys. W ciągu ostatnich 5-6 lat zanotowano wyraźny spadek liczby osób przystępujących do egzaminu specjalizacyjnego z chirurgii ogólnej — o ok. 25 proc. Od 2015 r. liczba chirurgów pracująca w zawodzie zmniejszyła się o ok 20%.

Młodzi lekarze nie są zainteresowani specjalizacją chirurgiczną z kilku powodów:

  1. Jest to trudna i wymagająca wielu lat praktyki specjalizacja (15 lat kształcenia)
  2. Procedury ogólnochirurgiczne oceniane są bardzo nisko (co przekłada się na niższe zarobki)
  3. Słaby dostęp do nowoczesnych metod leczenia chirurgicznego (w Polsce jest 11 robotów chirurgicznych Da Vinci, w Niemczech 135, we Włoszech 121, w Wielkiej Brytanii 58, w Szwecji 37).
  4. Zbyt mała liczba szkoleń

Szkolenia z symulacji medycznej dla chirurgów

Program kształcenia specjalistycznego chirurgów wymaga poważnej zmiany. m.in. w obszarze zdobywania umiejętności praktycznych. W Polsce wystarczy jedyne 450 przeprowadzonych operacji, aby ukończyć szkolenie specjalizacyjne. Jest to jeden z najniższych wyników w Europie (dla porównania w innych krajach UE jest to 550-750 operacji).

Jak twierdzą specjaliści należy wprowadzić nowoczesny i efektowny system kształcenia, oparty również na symulacji medycznej. To m.in. pomaga rozwiązań jeden z problemów, a mianowicie zbyt małą liczbę przeprowadzanych operacji z chirurgii ogólnej niezbędną do nabycia umiejętności praktycznych.

Nauka oparta na symulacji medycznej pozwala nie tylko nabyć niezbędne umiejętności praktyczne (bez szkody dla pacjenta i stresu dla uczącego się), ale pozwala rozwinąć zdolności poznawcze i proceduralne przed realną pracą na sali operacyjnej.

Liczba szkoleń z wykorzystaniem zaawansowanych symulatorów jest nieograniczona, a koszt każdej operacji jest uzasadniony kosztowo po zakupie symulatora. Ocenę umiejętności można wykorzystać do wydania zaświadczenia. Powinno to poprawić bezpieczeństwo pacjenta, ponieważ oznacza to, że rezydent wykonuje już procedury z pewnością i doświadczeniem.

Przeczytaj nasze artykuły o nauce na zaawansowanych symulatorach medycznych:

  • Na temat skuteczności nauczania podstaw chirurgii robotycznej na RobotiX Mentor LINK
  • O symulacji wirtualnej i nauce nowych umiejętności w zakresie chirurgii klatki piersiowej wspomaganej wideo LINK

Źródło LINK