0
Newsletter

Bądź na bieżąco z rynkiem symulacji medycznej w Polsce i na świecie

Wróć do listy artykułów

Wirtualny pacjent wspiera w nauce studentów neuroatypowych

24.01.2025
Nauka symulacji medycznej
jak wirtualny pacjenta wspiera w nauce studentów neuroatypowych

Czym jest neuroróżnorodność?

Neuroróżnorodność (ang. neurodiversity) to koncepcja, która podkreśla, że różnice w funkcjonowaniu mózgu i sposobach przetwarzania informacji są naturalnym i wartościowym aspektem ludzkiej różnorodności. Pojęcie to odnosi się do różnych sposobów myślenia, uczenia się, odczuwania i działania, które wynikają z indywidualnych różnic neurologicznych.

Szacuje się, że około 1% populacji znajduje się w spektrum autyzmu, a około 5% ma ADHD. Nie uwzględniając innych różnic neurologicznych, takich jak dysleksja, można stwierdzić, że co najmniej 6% społeczeństwa jest neuroatypowe. Należy jednak zauważyć, że te wartości mogą być niedoszacowane, ponieważ nie uwzględniają innych form neuroatypowości ani osób niezdiagnozowanych. Rzeczywisty odsetek osób neuroatypowych w społeczeństwie może być więc wyższy.

Wyzwania tradycyjnych metod nauczania

Tradycyjne metody nauczania mogą nie wspierać skutecznie studentów neuroatypowych, którzy często napotykają takie trudności, jak:

  • Skupienie uwagi: Wielu studentów neuroatypowych ma trudności z długotrwałym skupieniem uwagi, zwłaszcza jeśli temat nie wzbudza ich zainteresowania.
  • Środowisko: Osoby neuroatypowe w unikalny sposób reagują na otoczenie, co może wpływać na ich zdolność do koncentracji i efektywnej pracy w tradycyjnych warunkach.
  • Współpraca: Studenci ci mogą mieć trudności z współpracą, stając w obliczu wyzwań, których neurotypowi rówieśnicy mogą nie doświadczać.

 

Tradycyjnej edukacji często brakuje elastyczności, aby dostosować się do zróżnicowanego tempa i stylu nauki wszystkich studentów. Każdy student uczy się w swoim tempie, a standardowe wykłady mogą być zbyt sztywne, aby sprostać tym różnorodnym potrzebom.
Włączenie technologii do procesu nauczania okazało się skuteczne w dostosowaniu się do różnorodnych potrzeb edukacyjnych i poprawie ogólnego doświadczenia edukacyjnego. Badania dotyczące zastosowania grywalizacji w edukacji medycznej pokazują, że tego typu narzędzia skutecznie angażują studentów neuroatypowych.

Jak wirtualny pacjent wspiera w nauce studentów neuroatypowych?

Angażowanie studentów z ADHD

Studenci z ADHD często mają trudności z koncentracją podczas biernych form nauczania. Scenariusze z udziałem wirtualnych pacjentów oferują interaktywne i dynamiczne środowisko edukacyjne, które wymaga aktywnego podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów. Taka forma angażuje ich uwagę i utrzymuje zaangażowanie w procesie nauki.
System natychmiastowej informacji zwrotnej wzmacnia ich motywację poprzez szybkie korygowanie błędów i dostarczanie wskazówek, co sprawia, że doświadczenie edukacyjne jest bardziej efektywne i satysfakcjonujące.

Wsparcie studentów z dysleksją

Tradycyjne środowiska edukacyjne mogą być zbyt szybkie dla studentów z dysleksją. Platformy z wirtualnymi pacjentami, takie jak Body Interact, umożliwiają naukę we własnym tempie. Podejście to pozwala studentom z dysleksją przetwarzać informacje bez presji związanej z koniecznością nadążania za innymi. Dzięki możliwości wielokrotnego powtarzania scenariuszy mogą oni utrwalać swoją wiedzę i budować pewność siebie.

Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych u studentów z w spektrum autyzmu

Dla studentów w spektrum autyzmu interakcje społeczne i komunikacja mogą być szczególnie trudne, zwłaszcza w sytuacjach wysokiego stresu. Symulacje z udziałem wirtualnych pacjentów oferują bezpieczne środowisko, w którym studenci mogą ćwiczyć i doskonalić swoje strategie komunikacyjne.
Aspekt odgrywania ról w tych symulacjach pozwala na udział w interakcjach pacjent-lekarz bez lęku związanego z rzeczywistymi sytuacjami. Powtarzanie tych ćwiczeń pomaga im budować kluczowe umiejętności społeczne i komunikacyjne w kontrolowanym, wspierającym środowisku.

Odpowiedź na potrzeby kinestetycznych uczniów

Niektórzy studenci uczą się najlepiej poprzez doświadczenia praktyczne i wielozmysłowe zaangażowanie. Platformy z wirtualnymi pacjentami odpowiadają na potrzeby uczniów kinestetycznych, wprowadzając interaktywne elementy, takie jak klikanie i przeciąganie w celu wykonania procedur lub podejmowania decyzji klinicznych. Takie podejście dostosowuje się do ich stylu nauki, ułatwiając przyswajanie treści i wzmacniając proces nauki poprzez aktywne uczestnictwo.
Dzięki dostosowaniu się do tych zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych platformy z wirtualnymi pacjentami oferują wszechstronne i włączające podejście do edukacji medycznej, zapewniając wszystkim studentom, niezależnie od ich różnic neurologicznych, możliwość osiągnięcia sukcesu.

Zainteresował Cię wirtualny symulator pacjenta Body Interact? Zapoznaj się z SZCZEGÓŁAMI 

Źródła:
1. Vivian Genaro Motti. 2019. Designing emerging technologies for and with neurodiverse users. In Proceedings of the 37th ACM International Conference on the Design of Communication (SIGDOC ’19). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, Article 11, 1–10. https://doi.org/10.1145/3328020.3353946
2. Hutson, J., Hutson, P. (2024). Gamification. In: Inclusive Smart Museums. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-43615-4_4
3. May JE, Anderson E, Clark D and Hull J (2023) Gamification in Biomedical Science Education: The Successful Implementation of Resimion, a Scenario-Based Learning Tool. Br J Biomed Sci 80:11756. doi: 10.3389/bjbs.2023.11756